Negen inspirerende voorbeelden van brand activation



27-03-2024 14:50:00




Hoe breng je een merk tot leven in het hoofd en hart van de consument? Merkactivatie brengt een merk of product tot leven met ervaringen die een onuitwisbare indruk achterlaten. Van pop-up stores tot workshops en evenementen: de mogelijkheden om een blijvende impact te maken zijn eindeloos. Bij Studio Piñata bedenken we elke dag creatieve campagnes om merken of producten te lanceren en activeren. In deze blog inspireren we je met tien originele en spraakmakende voorbeelden uit binnen- en buitenland.


Wat we van Bazart & Pommelien Thijs kunnen leren


Eind vorig jaar steunden Bazart & Pommelien Thijs ‘De Warmste Week’ met ‘De Warmste Luisterpaal'. Fans konden de single al voor de officiële release beluisteren in ruil voor een donatie. Het initiatief is een uitstekend voorbeeld van activatie. Door exclusieve toegang te bieden tot hun nieuwe single in ruil voor een donatie, trokken ze niet alleen aandacht voor hun nieuwe plaat, maar steunden ze tegelijk het goede doel.


Het Nieuwsblad

Buzz voor Beeuwsaert door Studio Piñata


Voor Beeuwsaert, een toonaangevend bouwbedrijf, werkte Studio Piñata een campagne uit die tegelijkertijd de verbondenheid van de eindejaarsperiode en de warme bedrijfscultuur van Beeuwsaert benadrukte. Het concept was geïnspireerd door de legendarische Coca Cola kerstcommercial, maar weerspiegelde met een unieke twist de identiteit van Beeuwsaert Construct. Studio Piñata stond in voor de productie en verspreiding van deze imposante eindejaarsvideo.



Kim en haar klonen


Je kan veel zeggen over Kim Kardashian maar ze weet als geen ander de show te stelen. Dat bewees ze onder meer met haar tv-commercial, gelanceerd tijdens de Oscars. De spot ‘Skims Lab’, toonde Kim als ‘Chief Engineer’ die verschillende best verkopende ontwerpen van het merk testte, bijgestaan door een groep Kardashian ‘klonen’. De advertentie kreeg een futuristische setting en maakte gebruik van creatieve storytelling. De commercial werd goed ontvangen door het publiek en de fans van Kim Kardashian waren onder de indruk van haar acteerprestaties.



David Beckham is het nieuwe gezicht van Stella Artois (of net niet?)


Voetbalicoon David Beckham is het nieuwe gezicht van Stella Artois. Onder de tagline 'A Taste Worth More' wordt een glaasje Stella voorgesteld als meer waard dan een toevallige ontmoeting met de beroemde voetballer in een café. Zijn gezicht is voorlopig nog niet te zien, maar de tattoos op zijn hand verraden dat het wel degelijk om de voormalige voetbalster gaat. Deze satirische, gedurfde strategie zet het biermerk in de schijnwerpers. 


Stella Artois

Onzichtbare auto door Mercedes-Benz


De campagne ‘Invisible Drive’ was een innovatieve marketingactie van Mercedes-Benz. Het was een promotie voor de B-Klasse F-CELL, een auto die alleen waterdamp uitstoot en dus ‘onzichtbaar’ is voor het milieu. Om dit concept te visualiseren, bouwde Mercedes-Benz een auto die ‘onzichtbaar’ leek voor voorbijgangers door één kant van de auto te bedekken met LED-schermen die beelden weergaven van de andere kant van de auto.



Slimme actie van Britse optiekketen Specsavers


Het optiekmerk Specsavers weet als geen ander de aandacht te trekken. De nieuwste versie van de langlopende campagne ‘Should’ve gone to Specsavers' is te zien op brandstofpompen door heel het Verenigd Koninkrijk. Deze campagne vestigt de aandacht op de fouten die gemaakt worden bij het tanken door mensen die waarschijnlijk wel een oogtest zouden kunnen gebruiken. Het is een slimme en grappige manier om de noodzaak van goede oogzorg te benadrukken en tegelijkertijd het merk Specsavers in de kijker te zetten.



Zo kondigt Levi's® een nieuwe locatie aan


Om de opening van hun nieuwe winkel aan de Champs-Élysées te markeren, heeft Levi Strauss & Co. een originele stelling geplaatst die de aandacht trekt en het merk op een onderscheidende manier presenteert. Deze actie is een voorbeeld van merkactivatie, waarbij visueel opvallende elementen in de publieke ruimte de merkidentiteit versterken en de nieuwe winkellocatie een vliegende start geven.



Ikea combineert indrukwekkende installatie met augmented reality


Ikea heeft (alweer) een indrukwekkende actie opgezet met een zes meter hoge replica van hun iconische Frakta tas. Deze is bedrukt met QR-codes die, wanneer gescand, een augmented reality ervaring ontgrendelen waarin exclusieve aanbiedingen voor Ikea-producten te vinden zijn. De actie maakt deel uit van Ikea’s nieuwe merkplatform, ‘Affordable design, endless possibilities’ en benadrukt de betaalbaarheid van Ikea’s producten.



The Ordinary creëert verwarring met virtuele marketingstunt


Het huidverzorgingsmerk The Ordinary trok de aandacht met een marketingstunt op de Theems, waarbij een gigantische 12 meter hoge replica van hun vernieuwde product op een boot werd geplaatst. Het spektakel maakte deel uit van een grotere CGI-gedreven campagne. Deze slimme mix van fysieke en digitale reclame heeft mensen doen nadenken over de grenzen tussen echte gebeurtenissen en virtuele promoties.



Studio Piñata brengt je merk in beweging


Wil je graag meer aandacht voor je merk of product? Bij Studio Piñata weten we hoe dat moet. We hebben niet alleen de creativiteit en strategische know-how in huis om een effectieve campagne te bedenken, maar ook alle middelen om ze te realiseren.


Nieuwsgierig naar onze strategie om jouw merk te laten knallen? Aarzel dan zeker niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen.




Wil jij jouw merk laten knallen?

Aarzel dan zeker niet en neem vrijblijvend contact met ons op.
Vorig artikel:

5 signalen die aangeven dat het tijd is om je merk te rebranden

BRANDING • EMPLOYER BRANDING • WEBSITE • CAMPAGNES • DIGITALE MARKETING • OFFLINE • BRANDING • EMPLOYER BRANDING • WEBSITE • CAMPAGNES • DIGITALE MARKETING • OFFLINE • BRANDING • EMPLOYER BRANDING • WEBSITE • CAMPAGNES • DIGITALE MARKETING • OFFLINE • BRANDING • EMPLOYER BRANDING • WEBSITE • CAMPAGNES • DIGITALE MARKETING • OFFLINE •